דוח שנתי למס הכנסה - YPAY


הגשת דוח שנתי למס הכנסה

על פי החוק במדינת ישראל, כל בעל עסק חייב בהגשה של דוח שנתי למס הכנסה, אשר קובע האם הנישום חייב בתשלום מס נוסף מעבר למקדמות ששילם, אינו חייב בתשלום, או שמגיע לו החזר. מדובר בדוח הכולל פרטים רבים ושונים, וחובה לדייק בחישובים ובנתונים המוצגים בו, לכן יש לערכו בתשומת לב ולהיעזר במשרד רואי חשבון נשיא גולן ושות' ובתוכנת הנהלת חשבונות איכותית.

 

 

תאריך ההגשה של הדוח

לקראת החודשים אפריל ומאי הרבה בעלי עסקים מתחילים לשאול מתי מגישים דוח שנתי למס הכנסה. התשובה לשאלה זו משתנה משנה לשנה עקב החלטות של רשויות המס, שלא פעם מאפשרות להגיש את הדוח מאוחר יותר עקב נסיבות ואילוצים כאלו ואחרים. יחד עם זאת, בהיעדר החלטות אחרות הגשת דוח שנתי נדרשת עד סוף מאי מעסקים המבצעים את הנהלת החשבונות שלהם בשיטה החד צידית, ועד סוף יוני ממי שמנהל חשבונות על פי שיטה הכפולה. כמובן, מדובר בשנה העוקבת לשנת המס המדוברת.

למי ששואל עד מתי אפשר להגיש דוח שנתי חשוב לזכור גם את הנושא של דוח מקוון. החל משנת 2008 ישנה חובה בהגשת דוח גם דרך האינטרנט עבור כל מי שהכנסתו עולה על סכום מסוים. מדובר בסביבות ה- 80 אלף שקלים ליחיד או 160 אלף שקלים לזוג. המשמעות היא שיש למלא את הדוח השנתי דרך האתר של רשות המיסים (חלקים נכבדים מהדוח מתמלאים באופן אוטומטי), ולאחר המילוי יש לשדר אותו. יחד עם זאת, מבחינת מס הכנסה, הגשת דוח שנתי מקוון איננה תקפה כל עוד לא הוגש גם הדוח אל משרדי השומה הרלוונטיים. לכן, מה שיש לעשות הוא להדפיס את הדוח ששודר למס הכנסה, לחתום עליו (וכן חתימת בן הזוג במידה שמדובר בתא משפחתי), ולצרף את חתימת משרד רואי החשבון או גורם מקצועי אחר שסייע בעריכה. לאחר מכן יש לגשת עם הדוח משרדי השומה ולהגיש במזכירות, ורק לאחר מכן נחשב הדוח לתקף. שימו לב, כל עוד לא הוגש הדוח במשרדי פקיד השומה נחשב המצב כאי הגשה ולכן מהווה עבירה על החוק, העלולה להוביל לסנקציות שונות.

מה משמעות הדוח השנתי

כאשר מגישים אל מס הכנסה דוח שנתי מפרטים למעשה מה היה מחזור ההכנסות של היחיד או התא המשפחתי לאורך שנת המס האחרונה, לא רק ממשלוח היד (העסק) אלא גם מפעולות נוספות כמו השכרת דירה, עסקת נדל"ן, פעילות בשוק ההון וכיוצא בזאת. אל מול שורת ההכנסות יש לחשב את כל ההוצאות בשנת המס לצורך הפעילות העסקית, בין אם מדובר בקניית ציוד לעבודת המשרד, פריטים למלאי, שירותי עורך דין וכדומה. את סיכום ההוצאות המותרות לניכוי מפחיתים ממחזור העסקים, וכך באופן כללי מתקבלת ההכנסה החייבת במס של הנישום. לכך עשויים להצטרף ניכויים נוספים כמו נקודות זיכוי, תשלומים לביטוח הלאומי ולגורמים אחרים.